Paragrafer Logo

Husleieloven § 11-3: Tjenestebolig

Innholdsfortegnelse

Husleieloven § 11-3: En omfattende guide til tjenesteboliger

Husleieloven § 11-3 regulerer et spesielt leieforhold: tjenesteboliger. Dette er boliger som leies ut til arbeidstakere i tilknytning til deres arbeidsforhold. Paragrafen inneholder en rekke særregler som avviker fra de generelle bestemmelsene i husleieloven, og skal balansere arbeidsgivers behov for å disponere boligen med arbeidstakers behov for et trygt og stabilt boforhold.

Denne artikkelen gir en omfattende og pedagogisk gjennomgang av husleieloven § 11-3, med fokus på å forklare bestemmelsen på en lettfattelig og engasjerende måte. Vi vil belyse de ulike aspektene ved paragrafen, inkludert dens virkeområde, sentrale begreper, praktiske implikasjoner, og forholdet til andre relevante bestemmelser i husleieloven. Målet er å gi både jurister og lekfolk en dypere forståelse av reglene om tjenesteboliger, og hvordan de fungerer i praksis.

 

§ 11-3. Tjenestebolig

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder ved utleie av bolig som leieren har leid i egenskap av arbeidstaker, når leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Retten til å tre inn i leieavtalen etter § 8-2 gjelder ikke når leieren, eller noen som har fortsatt leieforholdet, dør. Før begjæring om fraflytting kan settes fram, har hustandsmedlem krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

Skal leieren tre ut av arbeidsforholdet eller bli forflyttet, kan oppsigelse av leieforholdet bare settes til side av retten etter § 9-8 når særlige grunner gjør det rimelig. Retten skal påse at oppsigelsen ikke blir brukt som kampmiddel i arbeidstvist. Dette gjelder også når leieren eller husstandsmedlem etter arbeidsforholdets opphør har fortsatt leieforholdet eller i stedet leid annen bolig av arbeidsgiveren.

Retten til å heve leieavtalen ved forsinkelse etter § 2-12 og bestemmelsene i § 7-4 og § 8-3 gjelder ikke for bolig som leieren har plikt til å bebo, og boplikten er nødvendig for utføringen av arbeidet. For slik bolig faller leieavtalen bort uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 når leieren trer ut av arbeidsforholdet, eller blir forflyttet.

Bestemmelsene i fjerde ledd gjelder tilsvarende for:

a. bolig som staten har stilt til disposisjon for medlemmer og varamedlemmer til Stortinget eller for departementenes politiske ledelse,
b. bolig som kommune, Opplysningsvesenets fond eller lovbestemt kirkelig organ har stilt til disposisjon for embets- eller tjenestemann i Den norske kirke, og
c. bolig som forsvaret har stilt til disposisjon for eget personell.

For boliger som nevnt i femte ledd gjelder ikke §§ 4-2 og 4-3.

Innledning: Tjenesteboliger – et spesielt leieforhold

Tjenesteboliger er boliger som leies ut til arbeidstakere i tilknytning til deres arbeidsforhold. Dette kan være alt fra en leilighet i samme bygg som arbeidsplassen, til en enebolig som følger med en stilling som for eksempel prest eller vaktmester. Tjenesteboliger kan være et attraktivt gode for arbeidstakere, men det er viktig å være klar over at det gjelder særregler for slike leieforhold.

Husleieloven § 11-3 skal sikre at tjenesteboliger forvaltes på en måte som ivaretar både arbeidsgivers og arbeidstakers interesser. Arbeidsgiver har en legitim interesse i å kunne disponere boligen i forbindelse med arbeidsforholdet, for eksempel ved å kunne tilby boligen til en ny arbeidstaker når den forrige slutter. Samtidig har arbeidstaker behov for et trygt og stabilt boforhold, og skal ikke kunne sies opp uten videre.

Virkeområde: Bolig leid i egenskap av arbeidstaker

Husleieloven § 11-3 første ledd fastslår at bestemmelsene i paragrafen gjelder ved utleie av bolig som leieren har leid i egenskap av arbeidstaker, når leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Dette innebærer at bestemmelsene kun gjelder for boliger som leies ut til arbeidstakere i tilknytning til deres arbeidsforhold. Det er ikke tilstrekkelig at leietaker er arbeidstaker; leieforholdet må være inngått som en del av arbeidsforholdet.

Eksempler på tjenesteboliger:

  • Leilighet i samme bygg som arbeidsplassen: En bedrift eier en bygård, og leier ut leiligheter i bygården til sine ansatte.

  • Enebolig som følger med en stilling: En kommune ansetter en vaktmester, og vaktmesterstillingen inkluderer en tjenestebolig i form av en enebolig på kommunens eiendom.

  • Hybel i tilknytning til et gårdsbruk: En bonde ansetter en gårdsarbeider, og gårdsarbeiderstillingen inkluderer en hybel på gårdsbruket.

Skriftlig informasjon til leietaker:

Utleier må informere leietaker skriftlig om at boligen er en tjenestebolig, og at det gjelder særregler for leieforholdet. Utleier må også opplyse om at leietaker har færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Eksempel på skriftlig informasjon:

I leiekontrakten kan det stå: “Denne leieavtalen gjelder en tjenestebolig, og det gjelder særregler for leieforholdet i henhold til husleieloven § 11-3. Leietaker har færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.”

Særregler for opphør av leieavtalen: Tilpasset arbeidsforholdet

Husleieloven § 11-3 inneholder en rekke særregler som gir utleier større adgang til å si opp leieavtalen, og som begrenser leietakers oppsigelsesvern.

Innskrenket rett til å tre inn i leieavtalen ved dødsfall:

Husleieloven § 11-3 annet ledd første punktum fastslår at retten til å tre inn i leieavtalen etter § 8-2 ikke gjelder når leieren, eller noen som har fortsatt leieforholdet, dør. Dette innebærer at leietakers ektefelle, samboer, eller barn ikke har rett til å overta leieforholdet dersom leietaker dør.

Eksempel:

En vaktmester leier en tjenestebolig i tilknytning til sin stilling. Vaktmesteren dør. Vaktmesterens ektefelle har da ikke rett til å overta leieforholdet, selv om ektefellen oppfyller vilkårene i husleieloven § 8-2.

Varslingsplikt før fraflytting:

Husleieloven § 11-3 annet ledd annet punktum fastslår at før begjæring om fraflytting kan settes fram, har husstandsmedlem krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6. Dette innebærer at dersom utleier ønsker å si opp en leietaker som har et husstandsmedlem boende i tjenesteboligen, må utleier gi husstandsmedlemmet lovlig varsel, som normalt er tre måneder.

Eksempel:

En lærer leier en tjenestebolig i tilknytning til sin stilling. Læreren har en samboer som bor i boligen. Skolen sier opp læreren, og ønsker å si opp leieavtalen for tjenesteboligen. Skolen må da gi lærerens samboer tre måneders varsel før begjæring om fraflytting kan fremsettes.

Begrenset oppsigelsesvern ved uttreden eller forflytning:

Husleieloven § 11-3 tredje ledd fastslår at skal leieren tre ut av arbeidsforholdet eller bli forflyttet, kan oppsigelse av leieforholdet bare settes til side av retten etter § 9-8 når særlige grunner gjør det rimelig. Dette innebærer at dersom en arbeidstaker slutter i jobben eller blir forflyttet til et annet sted, kan utleier si opp leieavtalen for tjenesteboligen, og leietaker har et begrenset oppsigelsesvern.

Eksempler på særlige grunner:

  • Vanskelig å finne annen bolig: Dersom det er svært vanskelig for leietaker å finne en annen bolig, for eksempel på grunn av boligmangel i området, kan dette utgjøre en særlig grunn for å sette oppsigelsen til side.

  • Sosiale hensyn: Dersom leietaker har barn i skolealder, eller er avhengig av å bo i nærheten av arbeidsplassen sin, kan dette utgjøre en særlig grunn for å sette oppsigelsen til side.

Forbud mot bruk av oppsigelse som kampmiddel:

Husleieloven § 11-3 tredje ledd fastslår også at retten skal påse at oppsigelsen ikke blir brukt som kampmiddel i arbeidstvist. Dette innebærer at utleier ikke kan bruke oppsigelse av leieavtalen for å presse arbeidstaker i en arbeidskonflikt.

Eksempel:

En arbeidstaker er i forhandlinger med arbeidsgiver om en ny tariffavtale. Arbeidsgiver kan da ikke true med å si opp arbeidstakers tjenestebolig for å presse arbeidstaker til å godta arbeidsgivers krav.

Begrenset oppsigelsesvern ved retrettbolig:

Husleieloven § 11-3 tredje ledd siste punktum fastslår at det begrensede oppsigelsesvernet også gjelder når leieren eller husstandsmedlem etter arbeidsforholdets opphør har fortsatt leieforholdet eller i stedet leid annen bolig av arbeidsgiveren. Dette innebærer at dersom en arbeidstaker har fått fortsette å leie tjenesteboligen etter at arbeidsforholdet er opphørt, eller har fått leie en annen bolig av arbeidsgiveren, har arbeidstaker fortsatt et begrenset oppsigelsesvern.

Eksempel:

En prest går av med pensjon, men får fortsette å bo i prestegården. Presten har da fortsatt et begrenset oppsigelsesvern, og kan bare sies opp dersom det foreligger særlige grunner.

Særregler for boliger med boplikt: Opphør ved fratredelse

Husleieloven § 11-3 fjerde ledd fastslår at retten til å heve leieavtalen ved forsinkelse etter § 2-12 og bestemmelsene i § 7-4 og § 8-3 gjelder ikke for bolig som leieren har plikt til å bebo, og boplikten er nødvendig for utføringen av arbeidet. For slik bolig faller leieavtalen bort uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 når leieren trer ut av arbeidsforholdet, eller blir forflyttet.

Dette innebærer at dersom en arbeidstaker har boplikt i tjenesteboligen, og boplikten er nødvendig for å kunne utføre arbeidet, opphører leieavtalen automatisk når arbeidstaker slutter i jobben eller blir forflyttet. Arbeidstaker har da ikke rett til å heve leieavtalen ved forsinkelse, og har heller ikke rett til å framleie boligen eller overta leieforholdet etter samlivsbrudd.

Eksempler på boliger med boplikt:

  • Vaktmesterbolig: En vaktmester har boplikt i vaktmesterboligen, da vaktmesteren må være tilgjengelig for å utføre arbeidsoppgaver utenfor normal arbeidstid.

  • Prestegård: En prest har boplikt i prestegården, da presten må være tilgjengelig for menigheten og for å utføre kirkelige handlinger.

Utvidet virkeområde: Boliger for stortingsrepresentanter, prester og forsvarspersonell

Husleieloven § 11-3 femte ledd utvider virkeområdet for særreglene om tjenesteboliger til å gjelde for:

  • Boliger for stortingsrepresentanter og politisk ledelse: Boliger som staten stiller til disposisjon for stortingsrepresentanter, statssekretærer, og statsråder.

  • Boliger for prester: Boliger som kommune, Opplysningsvesenets fond, eller lovbestemt kirkelig organ stiller til disposisjon for prester og andre ansatte i Den norske kirke.

  • Boliger for forsvarspersonell: Boliger som Forsvaret stiller til disposisjon for sitt personell.

Unntak fra indeksregulering og tilpasning til gjengs leie

Husleieloven § 11-3 sjette ledd fastslår at for boliger som nevnt i femte ledd gjelder ikke §§ 4-2 og 4-3. Dette innebærer at leien for disse boligene ikke kan reguleres etter konsumprisindeksen eller tilpasses til gjengs leie.

Oppsummering: Tjenesteboliger – et regulert leieforhold

Husleieloven § 11-3 regulerer leieforholdet for tjenesteboliger, og gir utleier større adgang til å si opp leieavtalen og begrense leietakers rettigheter. Særreglene er tilpasset behovene i arbeidsforholdet, og skal sikre at utleier kan disponere boligen i forbindelse med ansettelse og forflytning av arbeidstakere.

Ved å forstå reglene om tjenesteboliger kan både arbeidsgivere og arbeidstakere sikre sine rettigheter og unngå unødvendige konflikter.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.