HMS ved håndverkertjenester

Innholdsfortegnelse

HMS og sikkerhet ved håndverkertjenester: Hvem er ansvarlig?

Både håndverker og forbruker har ansvar for HMS og sikkerhet. Håndverkeren er ansvarlig for et trygt arbeidsmiljø, mens forbrukeren må sørge for sikker tilkomst og gi nødvendig informasjon.

Oppussing og reparasjoner kan innebære risiko for skader. Hvem har ansvaret for sikkerheten
når håndverkeren er i ditt hjem? Denne artikkelen gir en grundig gjennomgang av HMS-
ansvaret i håndverkertjenester, med fokus på håndverkertjenesteloven og arbeidsmiljøloven.

Introduksjon

Håndverkertjenester er en viktig del av hverdagen vår, og vi er avhengige av dyktige
håndverkere for å vedlikeholde og forbedre våre hjem og eiendeler. Imidlertid kan
håndverkertjenester også innebære en viss risiko for skader, både for håndverkeren
selv og for forbrukeren. Det er derfor viktig å være bevisst på HMS-reglene som
gjelder, og å avklare ansvarsfordelingen før arbeidet starter.

Juridisk kontekst og lovverk

To sentrale lover som regulerer HMS og sikkerhet ved håndverkertjenester er
håndverkertjenesteloven og arbeidsmiljøloven.

Håndverkertjenesteloven

Håndverkertjenesteloven, formelt kalt “Lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere”,
regulerer forholdet mellom forbrukere og tjenesteytere i forbindelse med arbeid på ting
eller fast eiendom. Loven har som formål å beskytte forbrukernes interesser, og stiller
blant annet krav til tjenesteyterens faglige kvalifikasjoner og forsikring.

Arbeidsmiljøloven

Arbeidsmiljøloven, formelt kalt “Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.”,
regulerer arbeidsmiljøet i alle virksomheter, inkludert håndverksbedrifter. Loven
har som formål å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for alle arbeidstakere.

Ansvarsfordeling: Håndverker og forbruker

Både håndverkeren og forbrukeren har et ansvar for HMS og sikkerhet ved
håndverkertjenester.

Håndverkerens ansvar

Håndverkeren har et hovedansvar for å sikre et trygt arbeidsmiljø for seg selv og
sine ansatte. Dette innebærer blant annet å:

  • Risikovurdere arbeidet: Identifisere potensielle farer og vurdere risikoen
    for skader.

  • Utarbeide skriftlige instrukser: Gi skriftlige instrukser til sine ansatte
    om hvordan arbeidet skal utføres på en sikker måte.

  • Sørge for nødvendig verneutstyr: Stille til rådighet nødvendig
    verneutstyr, f.eks. hjelm, vernesko og vernebriller.

  • Gi opplæring i bruk av verneutstyr: Gi sine ansatte opplæring i bruk av
    verneutstyr.

  • Følge opp HMS-arbeidet: Sørge for at HMS-reglene blir fulgt opp i
    praksis.

Forbrukerens ansvar

Forbrukeren har også et ansvar for HMS og sikkerhet, selv om dette ansvaret er
mer begrenset enn håndverkerens ansvar. Forbrukeren må blant annet:

  • Sørge for sikker tilkomst: Gi håndverkeren sikker tilkomst til
    arbeidsstedet, f.eks. ved å rydde unna hindringer og sørge for god belysning.

  • Gi nødvendig informasjon: Informere håndverkeren om eventuelle farer
    på eiendommen, f.eks. asbest, radon eller elektriske ledninger.

  • Følge håndverkerens instrukser: Følge håndverkerens instrukser om
    sikkerhet, f.eks. vedrørende bruk av verneutstyr.

Typiske scenarier og ansvarsfordeling

1. Skade på håndverkeren

Dersom en håndverker skader seg i forbindelse med utførelsen av en tjeneste, vil
ansvaret avhenge av om skaden skyldes håndverkerens egen uaktsomhet eller
forbrukerens brudd på sin aktsomhetsplikt.

Eksempel 1: En elektriker skal installere en ny stikkontakt, men faller ned
fra stigen fordi stigen er defekt. Elektrikeren vil kunne ha krav på
erstatning fra sin arbeidsgiver dersom arbeidsgiveren ikke har sørget for at
stigen var i forsvarlig stand.

Eksempel 2: En rørlegger skal reparere et vannrør i en kjeller, men
skader seg fordi forbrukeren ikke har informert ham om at det er en
fuktskade i kjelleren, og at gulvet er råttent. Forbrukeren vil kunne bli
holdt ansvarlig for skaden dersom han har brutt sin aktsomhetsplikt ved å
ikke informere rørleggeren om faren.

2. Skade på forbrukeren

Dersom en forbruker skader seg i forbindelse med en håndverkertjeneste, vil
ansvaret avhenge av om skaden skyldes håndverkerens brudd på sin
sikkerhetsplikt eller forbrukerens egen uaktsomhet.

Eksempel 1: En maler skal male et hus, men søler maling på forbrukerens
terrasse uten å varsle forbrukeren. Forbrukeren skader seg når han går på
terrassen og sklir på malingen. Maleren vil kunne bli holdt ansvarlig for
skaden dersom han har brutt sin sikkerhetsplikt ved å ikke varsle
forbrukeren om faren.

Eksempel 2: En forbruker skal hjelpe en snekker med å bære en tung
planke, men forbrukeren løfter feil og skader ryggen sin. Forbrukeren vil
ikke kunne kreve erstatning fra snekkeren dersom skaden skyldes
forbrukerens egen uaktsomhet.

3. Skade på tredjepersons eiendom

Dersom en håndverker forårsaker skade på tredjepersons eiendom i forbindelse
med utførelsen av en tjeneste, vil tjenesteyterens ansvarsforsikring dekke
skaden.

Eksempel: En maler skal male et hus, men under arbeidet søler han maling
på naboens bil. Malerens ansvarsforsikring vil dekke skaden på naboens bil.

Konflikthåndtering og tvisteløsning

Dersom det oppstår en tvist om HMS og sikkerhet ved en håndverkertjeneste, bør
partene først forsøke å finne en løsning i minnelighet.

Dialog og forhandlinger

Det første steget i konflikthåndteringen bør være å forsøke å løse tvisten
gjennom dialog og forhandlinger. Partene bør forsøke å finne en løsning som
er akseptabel for begge parter.

Forbrukerrådet

Dersom partene ikke blir enige, kan de kontakte Forbrukerrådet for veiledning
og mekling. Forbrukerrådet kan hjelpe partene å finne en løsning i
minnelighet.

Forliksrådet

Dersom mekling ikke fører frem, kan tvisten bringes inn for Forliksrådet.
Forliksrådet er et lavterskeltilbud for tvisteløsning, og er et rimeligere
og mindre formelt alternativ til domstolene.

Forebygging av tvister

For å forebygge tvister om HMS og sikkerhet ved håndverkertjenester, er det
viktig å:

  • Inngå en skriftlig avtale: Avtalen bør spesifisere ansvarsfordelingen
    for HMS og sikkerhet.

  • Risikovurdere arbeidet: Tjenesteyteren bør risikovurdere arbeidet og
    utarbeide skriftlige instrukser for sikker utførelse.

  • Sørge for nødvendig verneutstyr: Tjenesteyteren bør sørge for at
    nødvendig verneutstyr er tilgjengelig, og at de ansatte har fått
    opplæring i bruk av verneutstyr.

  • Gi nødvendig informasjon: Forbrukeren bør informere tjenesteyteren om
    eventuelle farer på eiendommen.

  • Følge håndverkerens instrukser: Forbrukeren bør følge
    tjenesteyterens instrukser om sikkerhet.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

1. Hvem er ansvarlig for å rydde opp etter arbeidet?

Ansvaret for å rydde opp etter arbeidet bør avtales mellom partene.
Vanligvis vil det være tjenesteyterens ansvar å rydde opp etter seg, men
forbrukeren kan avtale å gjøre dette selv, f.eks. for å redusere prisen
på tjenesten.

2. Hva skjer dersom håndverkeren skader noe i boligen min?

Dersom håndverkeren skader noe i boligen din, vil tjenesteyterens
ansvarsforsikring dekke skaden, forutsatt at skaden skyldes
tjenesteyterens uaktsomhet.

3. Kan jeg kreve erstatning fra håndverkeren dersom jeg blir syk som følge
av arbeidet?

Dersom du blir syk som følge av arbeidet, f.eks. på grunn av støv eller
støy, kan du ha krav på erstatning fra tjenesteyteren dersom du kan
bevise at sykdommen skyldes tjenesteyterens brudd på HMS-reglene.

Oppsummering

Både håndverkeren og forbrukeren har et ansvar for HMS og sikkerhet ved
håndverkertjenester. Håndverkeren har et hovedansvar for å sikre et trygt
arbeidsmiljø, mens forbrukeren må sørge for sikker tilkomst og gi nødvendig
informasjon. Ved å være bevisst på HMS-reglene og ansvarsfordelingen, kan
partene bidra til å forebygge skader og konflikter. Ved tvil bør
partene søke juridisk bistand.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.