Paragrafer Logo

Heving av avtale om håndverkertjenester: Når er det mulig?

Innholdsfortegnelse

Heving av avtale om håndverkertjenester: Når er det mulig?

Heving av håndverkeravtale er mulig ved vesentlig mislighold, f.eks. betydelige mangler eller forsinkelser. Forbrukeren må reklamere og gi håndverkeren mulighet til retting før heving kan kreves.

Å heve en avtale med en håndverker er en drastisk løsning, men i visse tilfeller kan det være
nødvendig. Håndverkertjenesteloven gir forbrukeren rett til å heve avtalen dersom
tjenesteyteren misligholder sine forpliktelser på en vesentlig måte. Denne artikkelen gir en
grundig gjennomgang av hevingsreglene i loven, og forklarer når og hvordan forbrukeren kan heve
en avtale om håndverkertjenester.

Håndverkertjenesteloven: Et vern for forbrukeren

Håndverkertjenesteloven, formelt kalt “Lov om håndverkertjenester m.m. for forbrukere”, trådte i
kraft 1. januar 1990. Loven har som formål å beskytte forbrukernes interesser i avtaleforhold
med tjenesteytere om arbeid på ting eller fast eiendom.

Hevingsreglene i loven

Håndverkertjenesteloven § 26 regulerer forbrukerens rett til å heve avtalen.

Hovedregel: Forbrukeren kan heve avtalen dersom formålet med tjenesten blir vesentlig
forfeilet
som følge av tjenesteyterens mislighold.

Antesipert mislighold: Forbrukeren kan også heve avtalen før tjenesten er påbegynt, dersom
det er klart at tjenesten vil bli vesentlig misligholdt.

Delvis heving: Forbrukeren kan heve avtalen for den delen av tjenesten som ikke er utført,
dersom det er klart at denne delen vil bli vesentlig misligholdt.

Vesentlig mislighold: Hva skal til?

For at forbrukeren skal ha rett til å heve avtalen, må tjenesteyterens mislighold være
vesentlig. Hva som utgjør et vesentlig mislighold, vil bero på en konkret vurdering av
omstendighetene i den enkelte sak.

Vurderingstema

Følgende momenter kan være relevante ved vurderingen av om et mislighold er vesentlig:

  • Mangelens art og omfang: Hvor alvorlig er mangelen eller forsinkelsen, og hvor mye
    påvirker den tjenestens funksjon eller verdi?

  • Kostnadene ved retting: Hvor kostbart vil det være å rette mangelen eller fullføre
    tjenesten?

  • Betydningen av mangelen for forbrukeren: Hvor viktig var det for forbrukeren at
    tjenesten ble utført uten mangler eller til avtalt tid?

  • Tjenesteyterens opptreden: Har tjenesteyteren forsøkt å rette mangelen eller
    fullføre tjenesten, eller har han opptrådt klanderverdig?

Eksempler

  • Vesentlig mislighold: En rørlegger har installert et nytt bad, men det viser seg at
    det er betydelige lekkasjer, og at det vil være svært kostbart å utbedre skadene. I et
    slikt tilfelle vil misligholdet kunne anses som vesentlig, og forbrukeren vil kunne ha
    rett til å heve avtalen.

  • Ikke-vesentlig mislighold: En maler har malt en vegg, men det viser seg at det er en
    liten fargeforskjell på et lite område av veggen. I et slikt tilfelle vil
    misligholdet vanligvis ikke anses som vesentlig, og forbrukeren vil bare ha rett til
    retting eller prisavslag.

Heving ved mangler

Forbrukeren kan heve avtalen dersom formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge
av mangler ved tjenesten.

Eksempler på mangler:

  • Fysiske mangler: Synlige eller målbare avvik ved det utførte arbeidet eller de
    materialene som er benyttet, f.eks. en lekkasje på et nytt bad.

  • Juridiske mangler: Mangler som knytter seg til tjenesteyterens rett til å utføre
    arbeidet eller benytte materialene, f.eks. at tjenesteyteren ikke har de nødvendige
    tillatelser.

  • Funksjonsmangler: Mangler som gjør at tjenesten ikke fungerer som forutsatt, selv om
    det ikke er noen synlige eller målbare avvik, f.eks. at en varmepumpe ikke gir
    tilstrekkelig varme.

Heving ved forsinkelse

Forbrukeren kan også heve avtalen dersom formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet som
følge av forsinkelse fra tjenesteyterens side.

Eksempler på forsinkelse:

  • Tjenesteyteren møter ikke opp til avtalt tid: F.eks. en elektriker som skulle
    installere en ny stikkontakt, men som ikke dukker opp.

  • Tjenesteyteren blir ikke ferdig til avtalt tid: F.eks. en snekker som skulle bygge
    en terrasse, men som blir flere uker forsinket.

  • Tjenesteyteren arbeider for sakte: F.eks. en maler som bruker urimelig lang tid
    på å male en vegg.

Formelle krav for heving

For at forbrukeren skal kunne heve avtalen, må visse formelle krav være oppfylt:

1. Reklamasjon

Forbrukeren må ha reklamert overfor tjenesteyteren, jf. håndverkertjenesteloven § 22.
Reklamasjonen må være skriftlig dersom forbrukeren vil heve avtalen.

2. Rimelig tid

Forbrukeren må ha reklamert innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget
misligholdet.

3. Mulighet til retting

Forbrukeren må ha gitt tjenesteyteren mulighet til å rette mangelen eller fullføre tjenesten
innen rimelig tid, med mindre det foreligger særlige grunner til å nekte retting, f.eks.
dersom forbrukeren har mistet tilliten til tjenesteyteren.

Virkninger av heving

Dersom forbrukeren hever avtalen, opphører avtalen med tilbakevirkende kraft.

Forbrukerens rettigheter:

  • Forbrukeren har krav på å få tilbakebetalt kjøpesummen.

  • Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han har lidt som følge av misligholdet.

Tjenesteyterens rettigheter:

  • Tjenesteyteren har krav på å få tilbake det han eventuelt har levert.

  • Tjenesteyteren kan kreve vederlag for den delen av tjenesten som er utført, dersom
    denne delen er til nytte for forbrukeren.

Praktiske råd ved heving

Dersom du vurderer å heve en avtale med en håndverker, bør du følge disse rådene:

  1. Dokumenter misligholdet: Ta bilder, video eller innhente vitneutsagn som bevis på
    misligholdet.

  2. Reklamer skriftlig: Send en skriftlig reklamasjon til tjenesteyteren, hvor du
    spesifiserer misligholdet og krever heving av avtalen.

  3. Sett en frist: I reklamasjonen bør du sette en rimelig frist for tjenesteyteren til å
    svare på klagen.

  4. Vurder dine rettigheter: Dersom tjenesteyteren ikke erkjenner misligholdet, eller
    dersom dere ikke blir enige om en løsning, bør du vurdere å bringe saken inn for
    Forbrukerrådet eller domstolene.

  5. Søk juridisk bistand: Er du usikker på dine rettigheter eller hvordan du bør gå fram,
    bør du søke juridisk bistand. Forbrukerrådet kan gi deg veiledning, og en advokat kan
    hjelpe deg med å fremme krav mot tjenesteyteren.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

1. Kan jeg heve avtalen dersom håndverkeren er litt forsinket?

Nei, for at du skal kunne heve avtalen, må forsinkelsen være vesentlig, dvs. at den må ha
ført til at formålet med tjenesten er vesentlig forfeilet.

2. Kan jeg heve avtalen dersom jeg bare er misfornøyd med resultatet?

Nei, for at du skal kunne heve avtalen, må det foreligge en mangel ved tjenesten, dvs. at
tjenesten må avvike fra avtalen, forbrukerens berettigede forventninger eller lovens krav
til fagmessighet.

3. Hva skjer dersom jeg hever avtalen, men tjenesteyteren nekter å betale tilbake
kjøpesummen?

Dersom tjenesteyteren nekter å betale tilbake kjøpesummen, kan du bringe saken inn for
Forbrukerrådet eller domstolene.

Oppsummering

Heving av en avtale om håndverkertjenester er en drastisk løsning, men det kan være
nødvendig dersom tjenesteyteren misligholder sine forpliktelser på en vesentlig måte.
Forbrukeren må reklamere og gi tjenesteyteren mulighet til retting før heving kan kreves.
Ved tvil om dine rettigheter eller fremgangsmåte, bør du søke juridisk bistand.

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.

Innholdsfortegnelse

Vi kan hjelpe deg, og sørge for at du får hjelp fra en dyktig advokat dersom saken din egner seg til det. Tilbudet er helt gratis og uforpliktende.